torsdag 29 mars 2012

Virkade sockar





Nu är mina virkade sockar färdiga! Det blev lågt skaft som syns på nån bild. Det är Regia Hand-dye effect färg "Aragonit" som jag har virkat med och en 2,5 mm Inoxal. Jag känner mig fortfarande skeptisk till om detta garn är hållbart, men det återstår att se. Jag har ju ullsockar på dygnet runt och sliter bra på dem så det lär märkas rätt snart. Hundra procent ull håller för mig mellan 7-14 dagar. Så ni förstår hur jag sliter på strumpor va?

Jag har improviserat dessa som vanligt, lovade mig själv att skriva ner allt. Men gjorde det inte som vanligt. De är otroligt följsamma och sköna i vart fall. Och jag bara älskar färgskiftningarna. Så jag hoppas så innerligt att de ska vara hållbara med. Det tar ju sin lilla tid att virka med tunt garn och en 2,5 mm med.

I övrigt växer alla mina planteringar så det knakar och jag har INGEN plats för att ens kunna plantera om saker som jag måste börja med nästa vecka. Jag får fixa något tillfälligt bord eller så inne, för att kunna ställa på. Senare ska ju massor ut på balkongen och ut i stugan, så då får jag ju tillbaka plats igen. Om en vecka eller så kan jag börja skörda sallad igen efter ett ofrivilligt uppehåll på flera månader då för mycket har satt käppar i hjulet för att hinna och ens orka så regelbundet.

Så jag är snart självförsörjande på sallad igen!! Här går det åt enorma mängder sallad varje vecka, så jag sår ny varje eller varannan vecka. Så jag hela tiden ska ha sallad redo att skördas. För de som inte vet kan man så sallad inomhus i kruka året runt och är det mest lättodlade som finns och det finns mängder med olika sorter. Jag sår 6,7 sorter och älskar dem alla. De växer fort och man kan börja skörda efter 4-6 veckor efter sådd och klipper man bladen två centimeter ovan jord växer det i många omgångar av samma planta. Otroligt tillfredsställande! Jag ska visa er bilder framöver.

Hur som helst, åter till sockarna. Jag är nöjd med dem och har haft dem på mig hela dagen igår, natten till idag och hela dagen idag. (jag har aldrig fotsvett utan är alltid kall om fötterna trots ullsockar. Utan dem som is.) Så de är välanvända redan minsann. De är helt virkade med fasta maskor förutom det översta varvet på skaftet, och med början från tån och upp.
Lev väl!
Disa

8 kommentarer:

Tina sa...

Så fina sockar! Det verkar svårt att virka sockar med så perfekt passform. Hälen är helt underbar.
En riktig Disafärg. ;)

Myricas Farmor sa...

Sockarna ble ju jätte fina, jag kan hålla med dig att ibland när man gjort sockar man är helnöjd med så går dom sönder så fort, jag går ocx med socka dagarna iende. Jag hoppas att dom ska vara.
Hoppas du får en trevlig helg
kram

Heldri sa...

Jättehärlig färg på sockorna! Hoppas de håller länge!
Egenodlad sallad året om lät gott, det får jag försöka prova.

Sunna sa...

Underbara sockar men blir det inte stumt när man virkar? har aldrig testat själv, bra tips med salladen, det hade jag inte heller tänkt på, vilken tur man hittar alla underbara bloggar så man får lite nya ideer

retrostuff sa...

Wow! Det där garnet i kombo med din sticktalang är verkligen otroligt oslagbart! Så fina. Måste också säga att dina naturbilder är superläckra. I Uppsala säger vi också vischan :). Ha en fin helg!

Maritas Maskor sa...

Såå fantastiskt fina! Jag håller med dig om att ullstrumpor är det bästa på fötterna. Jag byter alltid om när jag kommer hem från jobbet och tar några av mina hemstickade. Skönt!
Bra tips med salladen! Det ska jag verkligen prova! Det är ju det allra bästa om man kan äta hemodlat.
Ha en jätteskön helg Disa!
Kram Marita

Otaliga projekt sa...

Åh, jag vill också ha egenodlad sallad! Låter ju alldeles ypperligt.
Hoppas att du någon gång får tid, lust och ork att skriva ett litet inlägg om tips&råd.

Hedvig sa...

Wow!!!! Jättefina! :)