måndag 26 mars 2012

Projektgömma i retrotyg, pågående projekt och helgen som var











Jag hinner inte med mig!! Tiden flyger fram och med ljuset vill man bara vara ute i naturen mer och mer. Nästan alla vägar är bara nu, helt otroligt. Man brukar vara glad om de flesta vägarna är bar till sista April och nu är det inte ens sista Mars. Ute på virsan (norrländskt slang för på landet, uttalas med sch-ljud) är det snö längs diken och husen, men plumsar man igenom det så är det rätt bart i skogen.

De senaste tre helgerna har tillbringats ute i stugan och Gumman har varit hos oss hela denna helg och en natt förra. Hon är den underbaraste lilla flicka som finns!!

Fredagen bjöd på besök av pappa och Benita med hennes dotter och pojkvän och det vart grillning, gitarrspel och sång. Och ja, lite öldrickande. Jätte rolig kväll. Lördagen lektes det en hel del med Gumman och gicks i skogen och söndagen lika så. Jag satt och myste i solen med mina sockar jag virkar på, medans Gumman åt upp ett ben. (annars vill hon leka och gosa med mig precis hela tiden) Och lite har det stickats på min uppifrån och ner med.

Nu till annat! Jag har länge tittat på stickfrossas fina modeller av projekt och garngömmor, men prickigt är inte min smak. Jag har funderat på att sy en egen, men ville ha en helt perfekt en. Vilket inte kommer att hända om jag syr den. Så jag fick en uppsydd åt mig i retrotyg av en som är helt otrolig på att sy. OCH TITTA SÅ FIN DEN ÄR!!!! *glad* Den är sydd i 60 tals tyget "Pompeja" som jag älskar. (eller var det 70 talet?) Den är en stor modell för större projekt och med två hål för garnet. Och den är till och med finare än jag hade föreställt mig att den skulle bli. Jag Ä L S K A R den!! *ler stort* Precis i min smak och helt underbart fint.

Nu ska jag skynda mig och fixa lite innan 30 grader i Februari börjar.
Må gott!
Disa

8 kommentarer:

Emilia sa...

Vilken härlig projektgömma!

Lilla Anka sa...

Snygg "garn-gömma"! Och fina bilder från det som ser ut att ha varit en trevlig helg! Fast....här i Skåne är det full vår!

Heldri sa...

Fin gömma!
Det låter alltid så mysigt när ni har varit i stugan så jag blir nästan som lite avundsjuk. Och apropå virsan så säger vi det här också men jag är lite osäker på hur vi skulle stava det...

Mmatilda sa...

Det var en fin garngömma du fått! Jag hade inte sett dessa tidigare, ser bättre ut förstås än plastkassar...

Vargflikkan sa...

Galet fint retrotyg!! Loves it!

Föresten säger vi i dalarna också vichan om landsbygden :-)

Myricas Farmor sa...

Vilken fin garngömma du gjort,jag kan förstå att du gillar den.
Jag gillar dina natur foton, dom är mycket fina.
HA det gott
kram

Lena sa...

Vilken fin och mysig gömma du fått!
Va bra att ha handarbetet i en sådan. Tror jag ska göra en, så kanske det blir lite mindre hundhårigt i mina verk *hihi*
/Lena

Pelin sa...

Åååååååååååååååååååh vilken snygg väska! Älskar tyget!