tisdag 29 maj 2012

Bilder från min helg









Det var sommar och det var sol och helt ljuvligt. Vi har ljusa nätter nu, och jag älskar det!! Som jag har längtat efter ljuset. En av de underbaraste med sommaren är just dessa ljusa nätter. Som tonåring sov man kanske nån eller några timmar bara på sommaren. Och fortfarande är det svårt att sova när de ljusa nätterna hägrar.

Ute i naturen blommar det och blir mer och mer färg och underbara dofter. Under stugbron bor en fin ödla och ormarna slingrar sig fram för att sola. Tyvärr kommer fler och fler spindlar med, jag som har skräck för dem. Men det får jag ta för allt det andra underbara.

Vi har grillat vår mat både fredag och lördag och ätit på papptallrickar för att slippa disken, det känns lyxigt enligt mig som hatar att diska. För mig vart det svarta tomater, gurka, tsatsiki, beasås, potatissallad och grillade kycklingfileér som jag marinerat. Som ni säkert förstår så älskar vi grillad mat och grillar en heeeel del året om.

På lördagen vart det full gas med lite öldrickning och tok. Grannen som har hunden Mirra funderar på att låta oss ta över henne och sa att om vi kom och sjöng och spelade gitarr för han och hans kompisar, fick vi henne. Så vi spelade och sjöng för dem. Alla satt knäpp tyst först och jag vart så nervös när jag skulle sjunga att jag inte trodde rösten skulle bära mig. Men det gjorde den tack och lov. Yngsta sonen fick låna hans stora fyrhjuling hela kvällen och körde och körde. Kärlekens kusin och bättre hälft kom och vi satt ute och trotsade myggen med en stor kvällsbrasa och grannen moonade oss då han och hans sällskap fick skjuss in till stan. Vi skrattade så vi tjöt och funderar på hur vi ska hämnas detta illdåd. Värre än det han gjorde måste det ju bli......*ler illmarigt*

Fast han velade dagen efter om han skulle ge oss hunden eller inte, så jag hoppas och väntar tålmodigt. Hon följer med mig hem igen trots att han gosar med henne hemma hos sig. Om han ropar henne till sig, struntar hon i det och springer allt vad hon kan till oss. Han säger att hon får välja om hon vill stanna på hans gård eller gå med mig, så ingen av oss lockar på henne eller säger något när jag går. Hon följer alltid mig. Och han jobbar mycket och har egentligen inte tid med henne och han känner att hon har det bättre hos oss. Men förståeligt nog har han svårt att ta det slutgiltiga beslutet.

Jag har stickat och virkat ute i solen hela helgen, och vi stannade tills i morse faktiskt. Jag längtar redan tillbaks. Mors dag var mysig och jag kom rätt långt på min uppifrån och ner och en bit på mitt nyaste virkprojekt. Men det får ni se en annan gång. Så har jag läst, fast några kapitel har jag sparat. Kanske jag genast måste börja på en ny Margit Sandemo serie när nu denna lider mot sitt slut. Jag har de sex första böckerna i en annan serie.

Det har verkligen varit en underbar helg!! Och jag är solbränd och längtar tills min uppifrån och ner skapelse, som ska bli en klänning är förfärdigad. För sommaren har ju kommit och den blir perfekt!!
Må gott!
Disa

8 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Vilken helg!
Och tänk att kanske få bli med hund, vilken lycka. Håller tummarna, hårt.

Renée sa...

Visst är det alldeles underbart med sommar... Här har dock alla blommor redan slagit ut, det finns nog inget annat än lupiner och björkris kvar till midsommar... Fast det går ju det oxå! Kul om ni får hunden, speciellt om han jobbar mycket. Jobbar du och i så fall med vad?

Heldri sa...

Du verkar vara en riktig hundmänniska så jag håller tummarna för att grannen kommer till ett beslut snart.
Vilken fantastisk färg det är på din senaste uppifrån och ned, underbart mörkt syrenlila (i alla fall på bilden).

Myricas Farmor sa...

Det låter så himla gott med att det är ljust dygnet över, det har jag aldrig sett, jag får nog åka upp till Norrland så jag får sed et med egna ögon.
Ja grillning det blir det nästan gämt nu när sommaren är här.
Jag gillar din ödla, här hemma har jag Holger Fon Padda, jag är så mån att han och hans fru Olivia ska trivas.
Ja jag hoppas att du snar visar upp vad du virkar, behöver lite inspiration.
Jo vilken serie av Sandemo tycker du bäst om, jag har läst Isfolket, men ville läsa någon mera.
Ha det gott
kram

Manduzana stickar sa...

Det låter som att du har haft en perfekt helg :)

Mmatilda sa...

Så fint du har haft det! Här hade vi också riktig sommarvärme under helgen men det har gått över nu och temperaturen har gått ner till normal nivå. Den lila stickningen ser jättefin ut!

Maritas Maskor sa...

Disa, vilken otroligt härlig helg ni har haft!
Ni är verkligen duktiga på att ta vara på dagarna och njuta av dem på bästa sätt!
Själv tycker jag att det känns som att det är för mycket som ska ske samtidigt just nu och jag gillar inte att känna mig stressad... Vill också bara vara och kunna njuta av den här härliga årstiden!
Tänk om det blir så att ni får överta den där gulliga hunden! Jag förstår att det är ett svårt beslut för ägaren, men så otroligt roligt för er! Jag ska hålla tummarna för det :)
Vilken fart du har på stickorna just nu! Det bara bubblar fram snygga saker hos dig! Det ska bli spännande att se den du jobbar på nu! Klänningar är ju alltid roligt!
Kram och ha det så bra!'

Maritas Maskor sa...

Disa, vilken otroligt härlig helg ni har haft!
Ni är verkligen duktiga på att ta vara på dagarna och njuta av dem på bästa sätt!
Själv tycker jag att det känns som att det är för mycket som ska ske samtidigt just nu och jag gillar inte att känna mig stressad... Vill också bara vara och kunna njuta av den här härliga årstiden!
Tänk om det blir så att ni får överta den där gulliga hunden! Jag förstår att det är ett svårt beslut för ägaren, men så otroligt roligt för er! Jag ska hålla tummarna för det :)
Vilken fart du har på stickorna just nu! Det bara bubblar fram snygga saker hos dig! Det ska bli spännande att se den du jobbar på nu! Klänningar är ju alltid roligt!
Kram och ha det så bra!'