måndag 31 januari 2011

Diana Gabaldon


En av mina absoluta favorit författare är Diana Gabaldon. Hon är genialisk!! Jag läser en pågående serie av henne som börjar med boken "Främlingen" och den senaste boken i serien är "Som ett eko". Jag hade småläst lite i den, men bara ca 200 sidor. När jag var sjuk dock läste jag över 800 sidor i den, alltså läste jag ut den.

Jag älskade den, som de andra 6, men till skillnad mot dem - lämnade hon oss hängandes. Så har hon aldrig gjort förut, och min första reaktion var "människan har skrivit en bok på över 1000 sidor, kunde hon för böveln inte ha skrivit 60 till, så vi fick veta hur det gick!!!!!!??". För det slutade ooooootroligt spännande på alla sätt och vis. Och med tanke på hur lång tid det tar henne att skriva en bok och sedan innan den kommer till Sverige, lär jag få undra och längta länge!

Nåväl, för er som inte har upptäckt hennes böcker ännu - LÄS DEM! Jag lovar, ni ångrar er inte. Böckerna har allt, och man vill aldrig att de ska ta slut. Och för mig som älskar Skottland, hjälper det ju med att en av huvudpersonerna är en rödhårig skotte från 1700 talet på närmare två meter. Men hans fru är född på 1900 talet......och går igenom tiden vid de stående stenarna. Och detta få hon ihop så bra att befann man sig på platsen, skulle man tveka innan man satte foten innanför stencirkeln. *skrattar*

Deras kärlek är underbar att läsa om. Deras äventyr är spännande, och grymheten man då och då får läsa om är hårresande. Och humorn är enorm. Hon kan verkligen få en att känna och se allt framför sig som ingen annan kan. Jag kan knappt bärga mig tills jag får läsa nästa bok.
Må gott!
Disa

4 kommentarer:

Heldri sa...

Åh, de är ju så bra!
Av någon anledning hade jag fått för mig att "Snö och aska" var sista boken i serien så jag blev överlycklig och kastade mig genast över "Som ett eko". Även om jag, precis som du, gärna hade fått veta mer i slutet på denna bok glädjs jag ändå åt att det så uppenbart måste komma en bok till!

Har du läst serien "Jarastavens vandring" av Saga Borg? Vi verkar uppskatta samma typ av böcker, så har du missat den kan jag varmt rekommendera den.

Efwa - Medea sa...

Ja, de är fantastiska. Jag visste inte att hennes senaste kommit ut. Borde nog läsa om dem.
Håller med om att de som inte läst de här böckerna verkligen borde göra det!!

Heldri sa...

Av Sandemo har jag läst Sagan om Isfolket, Häxmästaren och Ljusets rike. Sen har hon ju skrivit ännu fler böcker men de har jag inte hunnit med än.

Raija har jag inte stött på tidigare,
hur många böcker är det i den serien?

Hedvig sa...

Kul med boktips! :)
Jobbigt med öppna slut dock...