söndag 2 december 2012

Vävd löpare



 
Nu får ni se ett färdigt vävt alster! Egentligen var denna väv uppsatt som handduksväv, men när jag hade vävt ca 30 cm kände jag att jag ville ha löpare istället. Så två löpare har jag vävt som ser ut så här. Den ena är ute i stugan. Det är vanligt Tuskaft, varpen är bomull och inslaget är lin. Jag vet inte om det syns på bilden, men den är alltså inte röd och vit utan röd och linfärgad. (beige)  Julig i precis lagom mängd tycker jag. *glad*

Ljusen hittade jag på Ica Maxi, de har gjort dem så att det ser ut som korsstygns broderier. Underbara tyckte jag och köpte dem.

Små dukarna ljusen står på virkade jag igår med 8/4 bomullsgarn och en 3mm virknål.  Två runda och två fyrkantiga.

Natten till fredagen sjönk äntligen graderna och det började snöa och blåsa näst intill storm. Och så fortsatte det dygnen runt tills inatt. Ibland har det låtit som om rutorna skulle spräckas. Men nu har vi flera decimeter med snööööö!! Och idag skiner solen och vinden har mojnat och det är 12 minus grader. Så äntligen äntligen är vintern här!! *lycklig*

Vi har en absolut helt perfekt första advent idag!!
Hoppas ni alla där ute får en fin första advent.
Disa

6 kommentarer:

Emilia sa...

Jättefin löpare och söta virkdukar - Glad Advent!

frisky frog sa...

Jag är liiite avundsjuk på er snö. Här har inte kommit en enda flinga. Så fint du gjort det. Löparen är superfin! Så fort jag får tillbaks mitt hönshus (dottern bor där nu) ska jag sätta upp min vävstol...
/Ha en skön 1:a advent!

Maritas Maskor sa...

Så fiiiin!!! Vilken otroligt vacker löpare! Så enkel i sitt mönster, men så effektfull!!
Den är verkligen perfekt under adventsljusen. Jag förstår att du inte kunde låta bli att köpa dem :)
Kram och ha en underbar adventskväll!!

ps. vi har också snö och kallt :) minus 10 grader :)

Birgitta sa...

Hittade hit ikväll och fann en intressant blogg med lite av varje.
Kram Birgitta

Heldri sa...

Rött och lin måste ju vara en av de bästa kombinationerna kring jul!

Mmatilda sa...

Fin julig stämning!