onsdag 13 juli 2011

Lata dagar









Värmen släppte lite sitt grepp igår, åskan mullrade flera timmar utan någon blixt och till slut kom regnet. Sedan vart luften svalare och friskare. Det känns faktiskt skönt att öppna balkongen och få in lite svalare luft igen!! Jag hade haft huvudvärk i två dagar och det kändes som om jag höll på att få värmeslag eller något. Men nu är det härligt!! *ler*

Gumman är hos oss. Vi går skogspromenader, plockar lite blåbär, blir överlyckliga för sex små smultron vi fann på vägen och naturligtvis trädde på ett strå (det har inte varit riktigt sommar förräns man gjort det, eller hur?) och inmundigar dem med andakt. (Gumman, min yngsta och jag) Ena tomatplantan på balkongen har fått ca 12 tomater, ännu är de små, men snart så. Bladen på den plantan är inte så fina, men så länge tomaterna blir bra så är jag nöjd! Ännu har plantorna med smultron på balkongen inte ens blommat. Men däremot har Jordgubbarna det, och vilken lyx att gå ut och plocka några. Idag vart det glass med nyplockade blåbär och några Jordgubbar efter skogsturen.

Det blir stickning och virkning på balkongen, medan Gumman ligger vid mina fötter och vilar. När hon tycker jag håller på för länge sätter hon sig intill mig och puffar med nosen och krafsar. Då är det gosdags.

På skogturen idag var det fjärilar överallt, olika sorter. Jag försökte fota dem alla, men denna var den enda jag fick till bild på som inte var suddig. För något eller några år sedan har jag fotat en nästan likadan bild, fast det var två fjärilar på den bilden som vänslades. Fjärilsbilder är underbara tycker jag.

Kärleken jobbar hela dagarna och vi tycker lite synd om honom. Men när han kommer ska han få smaka mjukt tunnbröd vi bakade sent igår kväll. Det vart mumma! Egenpåhittat recept som vanligt. Nu ska jag gå och laga oss lite mat, och sedan ska jag sticka en stund innan det blir promenad med Gumman igen!
Må gott!
Disa

6 kommentarer:

Myggan sa...

Jah håller med, smultron på strå hör sommaren till. Jag har faktiskt glömt att "vittja" mitt bästa ställe i år, men än är det ju inte för sent.
/Anna

Mmatilda sa...

Vad det ser gott ut med alla bär! Dags att gå ut och leta blåbär nu kanske... Och du har en otroligt mysig o lummig balkong!

Annika GW sa...

Smultron på strå! Mums! Vilka fina sommarbilder!/Annika

Maritas Maskor sa...

Åh vad det ser gott ut, och din balkong är så jättemysig!
Mattan du virkade är himmelens fin!

The Knitwit sa...

Underbara bilder!

Anna sa...

vilken härlig inställning: "Jag måste skapa hela tiden, det bara är så!!", ja så känner nog många med dig, så även jag :)