torsdag 16 september 2010

En härva växtfärgat


I måndags växtfärgade jag en härva fyrtrådigt ullgarn. Mestadels på efterbadet från de förra två härvor jag färgade, men jag tillsatte knappa hundra gram till för färgen såg inte ut att räcka så bra. Det var ett klokt val! Det vart en orange nyans som jag tycker är jätte fin.

Jag försöker färga en del fyrtrådigt ullgarn, tänkt att nålbinda med, då jag alltid nålbinder med dubbelt garn när jag använder två trådigt för att få ett tätt resultat. Med fyrtrådigt slipper jag det. Och det är rätt skönt att bara arbeta med en tråd i taget ibland.

Jag har plockat en del färgsvampar ute i skogom, men fryst in dem för senare färgningar då det är så mycket bekvämare än att torka dem. Får se om färgningen tar fart framöver, det är ju ett roligt tidsfördriv och underbart med alla dessa växtfärgade nyanser!!
Lev väl!
Disa

Inga kommentarer: