torsdag 22 juli 2010

Tjärljus, bak och garnköp





Jag har en förkärlek till tjärljus, men de är så nedrans dyra, att jag har nu bestämt mig för att jag ska stöpa egna! Jag har tänkt på det ett tag, men tiden räcker som inte till. Dessa ska jag bränna med andakt, vid speciella tillfällen. Och sedan blir det till att bränna egentillverkade. *ler*

Sen var det ju det där med garner ja, hm........mitt lager är av ansenlig kvantitet, men ändå införhandlar jag mer. För förtjänsten jag får av att sälja lite härvor garn som jag växtfärgat. Eftersom jag växtfärgar garner, och därav måste köpa en del till det syftet, kan man ju tycka att det skulle räcka - men i övrigt så handlar jag ändock. De drar mig till sig som malar till ljus. Denna gång var det ju faktiskt DUMT *ler och övertalar mig själv* om jag inte hade införskaffat mig dem!! Det var ju rea, och så hittade jag tre härvor till för en spottstyver på loppis. Det vart en härva lin, två härvor ekobomull och tre vanliga bomullshärvor på loppisen. För en BILLIG slant. *ler förnöjt* Det förtjänade jag väl efter alla timmars slit med införsamling av växter, tvättning av garnet, förbetning, färgning, tvättning igen och sedan sköljning?!! Det tycker i alla fall JAG.

Tekakor har jag bakat med, som uppskattades så pass att de räckte i hela 12 timmar. Jag gjorde Dinkeltekakor, hittade på receptet (som vanligt) eftersom jag grejade och jag är väldigt nöjd med dem och ska baka fler. För denna gången mindes jag till och med att skriva ner receptet jag hittade på!!
Må gott alla där ute!!
Disa

1 kommentar:

Anneli sa...

Hej! Jag hittade din blogg av en slump och blev väldigt nyfiken på ditt dinkeltekakerecept.

Jag tenderar också att höfta, både när jag bakar och stickar, och sen glömma bort att skriva ner hur jag gjorde. :)

Trevlig blogg!