lördag 17 juli 2010

Strandmys och växtfärgning







Värmen har hållit i sig, dag ut och dag in. Vecka ut och vecka in. Ingen svalka finns att få någonstans. Vi far iväg med båten och tuffar runt, där det är lite luft i vart fall. Därav har det blivit en hel del strandmys, och när man liks är där kan man ju införsamla lite växter till växtfärgning, eller hur?! Denna gång blev det vassvippor som fick min odelade uppmärksamhet.
I värmen stod jag med fötterna i vattnet och plockade och plockade. Det var fridfullt konstigt nog, och havsvattnet gav lättnad mot min varma kropp. De ger bara färg när de står som högst i blom, men jag var bara en anings för tidig, för de gav ljusgrön färg, istället för mörkgrön. Och jag hade vippor nog till tre nystan, men färgade bara två. Färgen blev fin, men är väldigt svårtfotad. Ingen bild jag tar gör den riktigt rättvis verkar det som. Så denna får duga! Det vart två minihärvor med, för broderigarn.
Lev väl!
Disa

Inga kommentarer: