tisdag 30 augusti 2011

Förströelser






Mina lurar har kommit och jag är imponerad över ljudet må jag säga. Och jag kan utestänga alla andra ljud om jag vill. Väl värt pengarna. På eftermiddagen idag har jag suttit och vilat på balkongen i solen med en nypåbörjad virkning, med ljudbok i öronen. Än har inte sommaren släppt sitt grepp helt! Det kryllar av tomater på mina plantor och jag hoppas alla ska hinna mogna innan höstkylan kommer. Men det finns även blommor som ska bli tomater och de kanske inte hinner med, men man får se.

Helgen for iväg snabbt. Det var regn och åska och en jämarns dimma, men när det vart uppehåll drog vi iväg en sväng på marknad. Annars vart det mest filmhelg. (igen) Men söndagen spenderade jag många timmar i köket. Jag Vevve och Linda hade tjejmiddag och jag bjöd på maten. Jag gjorde två olika matpajer, egen pizza sallad och en vanlig sallad att ha till. Till efterätt vart det choklad och blåbärsmuffins sttorlek large, med grädde och färska jordgubbar och choklad löv på. Maten lovordades till min glädje och vi hade jätte trevligt!! *glad* Synd bara att jag glömde fota när allt var upplagt på sina tallrikar och efterätten. (Men en bild på pajerna finnes. De blev inte så snygg, men smaken var utsökt.) När allt var uppätet kom jag på att jag skulle ha fotat.....

Nya underbara melerade ullgarner har införhandlats och två Ebenholz stickor till för födelsedagspengarna. Egentligen köpte jag ett par Ebenholz och ett par i Rosenträ, men hon råkade ta fel och jag orkar inte skicka tillbaka. Ebenholz var bäst i vart fall, men Rosenträ är snäppet under. Ren lyx att sticka med. Så nu börjar det på att sina i födelsdags penga kassan......

Ännu har jag inget färdigställt, jag bara gör lite här och lite där hela tiden. Men mycket snart ska jag ta mig i kragen och göra något klart.
Lev väl!
Disa

11 kommentarer:

Jessica sa...

Vilken härlig blogg! Varför har jag inte hittat hit förut? Nu blir jag följare jag med :)

Tina sa...

Oj, så mycket fint! :)

Heldri sa...

Låter som du haft en härlig helg, vädret till trots!

Heldri sa...

Och visst hade jag en härlig vecka i Visby. Tveksamt om vi kommer iväg nästa år dock, men man vet ju aldrig vad som händer :)

Mmatilda sa...

Det låter som en fantastisk middag du haft. Och så många fina garner på dessa bilder!

Om inte alla tomater hinner mogna kan du ju alltid sylta de gröna på slutet, jag gjorde en gång en grön tomatchutney som jag hade till typ allt.

nattugglan sa...

oj va god pajerna ser ut..o va härligt grönt garn... Jag skall få tomater av en väninna idag.. får väl göra syltade gröna tomater avdem..såg i TV att Mat-Tina hade gjort en ketchup oxå som verkade va god..så man får väl pröva sej fram,...

Renée sa...

Vad hungrig jag blev nu, dregel... Jag har en rundsticka i bambu som jag bara älskar! På grund av mitt handikapp så passar rundsticka bättre när man har värk. Ska bli kul att se vad det ska bli av garnet! KRAM!

Maritas Maskor sa...

Vad mycket fint!
Jättefin virkning i det melerade garnet (vad ska det bli?)
Och helt underbara nya garner! Kan man få för många? Jag tror knappt det :)
Det låter mysigt med tjejmiddan. Du är så händig i köket. Så mycket gott du bjöd på!
Ha en jättefin fortsatt vecka!!
Kram Marita

Sunna sa...

vilka underbara bilder, väcker inspiration, och jag gillade det där med lurar i öronen och stickning, precis min melodi

Hedvig sa...

Härliga förströelser och riktigt snygga stickor! :)

Maritas Maskor sa...

Visst är det synd att vi inte bor närmare varann, för då kunde jag visa dig hur man stickar sockorna, så kunde du hjälpa mig med nålbindningen... :)
Kram!