torsdag 5 augusti 2010

Skogsmys, svamp och bärplock








Nu äntligen är skördesäsongen här!! Blåbären är mogna, hallonen börjar så smått de med och svamparna poppar upp lite här och var. Snart kommer sig Rödskivlig kanelspindlingarna och de andra växtfärgnings svamparna med. Jag spanar i skogom med jämna mellanrum i spänd förväntan.

Naturen är underbar!! Jag älskar mossa, svampar, lavar, bär, träd och allt annat som ger naturen sina härliga färger. Där insuper jag frid, skaparglädje och inspiration. Och där skördar jag en hel del härligheter!!

Denna veckan fick jag Kantareller i present, som jag efter en hel del velande bestämde mig för att torka. Någon dag efter det hittade jag ett gäng själv, utan att jag ens sökte efter dem. Jag plockar blåbär lite i taget, och njuter av att äta Mannagrynsgröt med färska bär till igen. Det blir inte samma när de har varit frysta. Vissa kanske inte gillar hösten, men det gör jag. Färgerna är helt otroliga ute i skog och mark, för att inte tala om alla de skatter man skördar. Och snart, mycket snart kommer alla färgnings svampar att visa sig ordentligt!!
Frid och må gott!
Disa

Inga kommentarer: