söndag 29 augusti 2010

Böcker, garn och seghet




Hm...ja, alltså....tiden är inte MED mig längre......den rinner emellan och undan, alltmedan jag stickar, nålbinder och läser. Jag har ju älskat Margit Sandemos serier "Sagan om Isfolket" "Häxmästaren" och ska införskaffa mig den tredje serien i den triologi serien "Legenden om ljusets rike", men så långt har jag inte kommit än.

Så fick jag syn på de böcker jag i åratal haft av serien "Raija" och varit nyfiken på länge. De första två böckerna i serien fick jag av min pappa när jag var 12 år, och under åren har jag i maklig takt köpt en bok hit och dit. Blygsamma 9 böcker endast, men tänkt desto mer på det har jag. Menja, åren de har bara gått......

En tråkig dag går jag fram till den bokhyllan de står i och tar fram den första boken och lallar ut på balkongen, sätter mig i skuggan av parasollet och börjar läsa. (trots att jag lovat mig själv redan som 12 åring, att jag inte skulle börja läsa förrän jag hade hela serien) För att få lite ny förströelse i den evinnerliga hettan vi har haft sommaren igenom. Och vad händer!?? Jo, samma sak som så många gånger förut - jag FASTNAR i serien förstås!! Den var mycket bättre än jag hade väntat mig och snabbt hade jag läst ut de fem jag hade i rad, och fick börja skaffa fler. Fann så pass många på andra hands marknaden, att jag nu har de första 15 att läsa medans jag skaffar de som saknas upp till de 40 som utgör serien.

Så några dagar senare är jag på stan och uträttar ärenden, lallar in på Bokia och får syn på att en ny bok i min absoluta favvo serie har släppts!! De bästa böcker jag någonsin har läst, är denna serie som Diana Gabaldon har skrivit. Första boken heter "Främlingen" och denna som är den sjunde och som jag har väntat på i flera ÅR, heter "Som ett eko". Så nu läser jag den fullkomligt uppslukad......och lycklig!!

Så har jag fyndat en härva garn med för en spottstyver, som är ett entrådigt ullgarn, grönt och senapsgult - bättre kan det inte bli. Det kommer antagligen att sluta som en sjal gissar jag på. För övrigt har jag stickat klart min bruna och gröna sjal, men inte orkat fota den......eller har jag prioriterat läsningen mer?....hur som haver, jag SKA fota den vilken dag som helst nu!!.....
Må gott!
Disa

Inga kommentarer: